Tutorial: diaperfold

Här ska jag visa hur man gör en kortvikning som kallas diaperfold. Den lärde vi oss på mässan, och den är väldigt enkel.
Du behöver:
  • Sax
  • Blyertspenna
  • Linjal
  • Häftkuddar/dubbelhäftande tejp/lim
  • Papper (helst dubbelsidigt)
  • En tag
  • Dekorationer (typ blommor)
  • Band
  • Stämpeldyna
1.Klipp ut en fyrkantig bit papper i önskad storlek. Kortet kommer bli ungefär en fjärdedel av utgångspappret.
Jag använde en bit på 12 x 12 cm. På bilden här jag redan vikt pappret, det kanske är lättare att förstå hur man ska vika då (eller kanske inte).
2. Vik den ena spetsen av pappret mot den andra så att pappret blir trekantigt som på bilden. Se till att pappret som du vill ha utåt är utåt när du viker det.
3. Vik den ena spetsen över till andra sidan som på bilden.
4. Gör likadant med andra sidan och fäst med en häftkudde eller lite dubbelhäftande tejp. Lim går också bra men det är lättare ed dubbelhäftande tejp eller häftkuddar eftersom de limmar direkt.
5. Vik nu ned en av de uppstickande spetsarna så att det blir som en skål eller strut eller liknande.
Fäst även denna med en häftkudde eller något av alternativen.
6. Förbered an tag. Här har jag rivit kanterna, chalkat dem och satt i ett band.
7. Dekorera "struten" med några dekorationer, jag använde helt enkelt blommor.
8. Stoppa i tagen. Klart!
//MvdS

Kommentarer
Postat av: Roos

Jag fattar inte, det blir bara skrynkligt. Kan du göra en film?? SNÄÄLA? :O

2010-06-07 @ 21:06:31
URL: http://litenros.blogg.se/
Postat av: Ar

Tydligen är det bara ROos som är trög. Min blev jättefin!

2010-06-07 @ 21:29:12
Postat av: majo

hahaha ni är inte särskilt seriösa va?

2010-06-08 @ 12:35:53
URL: http://majthaiblabarspaj.blogg.se/
Postat av: E

hahah, tack så mkt för kortet förresten :P

2010-06-08 @ 19:16:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0